phone: +420 776 223 443
e-mail: support@londoncreative.co.uk

Monday, April 9, 2012

Kg Gajah!! Another Successfull Revamp!!





 Rupa Asal RBW Kg. Gajah

Gambar di atas menunjukkan gambaran asal RBW Kg. Gajah.. RBW ini didirikan di atas sebuah kandang kambing dengan menggunakan atap asbestos sebagai keseluruhan strukturnya bersama-sama kayu sebagai tiang dan lantai.
Namun, atas faktor mikro habitatnya (suhu yang tinggi@panas dan kelembapan yg renda) yang tidak tepat dan tata ruang lubang masuknya (terlalu tinggi dan kecil) menyebabkan agak sukar untuk memikat burung walet masuk setelah hampir setahun lebih beroperasi.
Ini menyebabkan beberapa pengubahsuaian harus dilakukan.

Antara pengubahsuaian yang telah dilakukan:
  1. LMB(bahagian luar) telah ditukarkan kebawah bertentang dengan roving roomnya
  2. LMB(bahagian dalam) pula ditukar di sebelah kiri roving room, LMB(bahagian dalam) yang lama ditutup untuk mengelakkan cahaya yang terlalu banyak masuk.
  3. Di bahagian dalaman (nesting room) pula dibuat satu lapisan berjarak 3 kaki daripada dinding asal di mana lapisan ini dilengkapi dengan teknologi "ThermaSwift". Penggunaan "ThermaSwift" ini dapat menurunkan kadar suhu dalamannya dan meningkatkan kadar kelembapan sekaligus menstabilkan mikro habitat RBW itu mengikut mikro habitat seperti di dalam gua dan bertepatan dengan 1GP yang telah dikeluarkan.
  4. Sistem bunyi@suara nya pula di upgrade menjadi sistem "Power Sound" kami dimana menggunakan 2 suara luar dan 2 suara dalam
  5. Beberapa sarang palsu diletakkan dan penggunaan nature aroma di dalam nesting room dan pada sarang palsu tersebut.
Alhamdulillah....hasilnya sangat memberangsangkan...burung mula berkerumun bermain di persekitaran RBW dan mendekati LMB. terdapat sebanyak 8 ekor telah masuk dan tidur didalamnya selepas hampir 2 minggu beroperasi semula dengan wajah baru (revamp).

p/s:gambar atau video akan di update kemudian, xberkesempatan dengan beberapa masalah teknikal.tq

yang berminat sila hubungi:
013-22.77.0.60 Rahimi

0 comments: